Traxxas Slash

Slash
  1. Úvod
  2. Střídavý pohon
  3. Tipy a triky
  4. Galerie

1. Úvodem

Jakmile jsem prodal vrtulník, začal jsem se poohlížet po nějakém novém modelu. Při prvním shlédnutí Slashe od firmy Traxxas bylo jasno :-) První poznatky jsou naprosto vynikající. Auto je "držák", chová se oproti 1/16 MI úplně jinak. Opravdově. I v základu jezdí auto velmi slušně.

2. Konverze na stříďák

Převod na stříďák byl velmi jednoduchý. Jediným problémem bylo najít vhodnou kombinaci motoru a regulátoru. Po 2-denním bádání na Googlu jsem zvolil regulátor od firmy Castle Creations - Mamba Max. Motor přímo od výrobce, Velineon 3500. Tato kombinace se mi zdála naprosto skvělá, i když byla poněkud dražší. Regulátor je programovatelný přímo přes PC, a to pomocí klasického USB kabelu s koncovkou USB mini. Neustále je vydáván dodatečný firmware s novými vychytávkami, což mi přijde parádní. Někomu se může zdát, že má motor příliš nízké otáčky/V, ale opak je pravdou. Nicméně, motor jsem po asi 3 měsících nahradil jiným. Důvod? Velineon se dost prehříval a také rozjezd nebyl plynulý. Nevyhnul jsem se cukání, které mě při rozjezdu dost trápilo. Bohužel šlo jen o mou kombinaci Mamby Max a Velineonu. Můj kus. Spousta lidí na internetu si tuto kombinaci pochvaluje a nemá s rozjezdem vůbec problém. Velineon nahradil motor Medusa MR-036-050-3300V2-3F. Jde o 4-pólový motor, který ma mnohem plynulejší rozjezd (a tedy i celkový chod).

Po čase jsem zjistil, že mixovat 2S a 3S články není zrovna nejlepší, protože se musí měnit i nastavení podvozku, těžiště atd. Mezitím se na trhu objevilo výborné kombo, určené přímo pro SC trucky. Jde o výrobek firmy Castle Creations, obsahuje motor Neu 3800 kV + Sidewinder SCT regulátor. Regl jsem nepotřeboval, Mamba Max je stále o něco lepší, a proto jsem ho ihned prodal. Motor je ale nejlepší, jaký se mi dostal zatím do ruky. Točky jsou akorát, krouťák parádní a rozjed bez cukání, je to opět 4pól. A co je na tom nejlepší - jezdím stále na 2S, víc není třeba!

3. Tipy a triky, vylepšení apod.

Zástěrky

Po nějaké době jsem se rozhodl dát na auto opět zástěrky. Původní mi dlouho nevzdržely hlavně proto, že mi praskalo dřívko, které je drželo. Nové zástěrky odolávají již delší dobu, a proto jsem je nafotil, viz galerie. Fotky řeknou více jak slova, proto to zde nebudu nějak moc rozvádět. Stačí koupit plastový profil v Hornbachu. Ze stran ho seříznout, ale uprostřed zachovat. Jako materiál na zástěrky se dá použít buď plachta na jezírka nebo to, co vidíte na fotce. Jde o pruh gumy proti smekání koberců. Tento materiál tedy najdete v sekci koberců, kdyžtak se poptejte. Stojí pár kaček a šířka je přímo ideální. Na stranách nezapomeňte kus profilu uříznout, protože jinak bude narážet při jízdě do kastle - bude to kravál a navíc si ji odřete.

Bordelkryt

Po pár jízdách v terénu zjistíte, že se vnitřek auta plní prachem, kamínky, listím a dalším bordelem. A protože mě opravdu nebavilo auto po každé jízdě čistit, vyrobil jsem si tzv. bordelkryt. Stačí vám k tomu plastová podložka pod jídlo, kterou má doma určitě každý. Ale ne každá máma snese, že ji jednu šlohnete :-) Skočte do Hornbachu/Baumaxu a jednu kupte. Rozstříhejte ji na vysoké proužky a oboustrannou lepící páskou připevněte k šasi. Viz galerie. Je to opravdu jednoduché a účelné řešení. Prachu se samozřejmě nevyhnete ani potom. Ale kamínky a listí se dovnitř moc často nedostanou.

Chlazení motoru

Přehřívá-li se vám motor, doporučuji vyměnit plastový gearbox za kovový. Dojde k rapidnímu snížení teploty. Vyrábí je více firem, já jsem nakonec zakotvil u firmy Golden Horizons a prozatím maximální spokojenost. Chcete-li opravdu špičkový gearbox s měnitelnými úchyty, kdy pak můžete měnit i toe-in úhel, vydejte se cestou FLM (Fast Lane Machine). Kvalitních (ale dražších) produktů mají více.

Chlazení regulátoru

Regulátor sám o sobě by se neměl moc přehřívat, respektive vypínat. Pokud se ale tak děje, zkuste nejdřív použít menší pastorek nebo spur gear s větším počtem zubů. Pokud ani jedno z toho nepomůže, zkuste malý větráček 30x30x10mm (mrkněte na GES nebo GME). K přidělání potřebujete pouze 2 vruty + klasickou servo koncovku, která přijde do volného kanálu v přijímači.

Lepší kola / redukce

Chcete-li opravdu pořádná kola pro Slashe, zkuste "Talony" z modelu Stampede. Ale pozor, je rozdíl mezi předními a zadními, takže doporučuji koupit sadu všech 4 buď přední nebo zadní. Pokud koupíte přední, Slash bude mít mnohem větší rozchod kol, ale musíte uřezat kus kastle. V případě zadních se dozadu vejdou (nebo aspoň mají vejít), vepředu budou drhnout o přední ramena. Volil jsem první možnost, tj. všechna kola přední a nelituji. Auto se převrací opravdu jen výjimečně, trakce v terénu se o dost zlepšila. S Talony jsem zkusil, co Slash zvládne na dálnici - dal 82 km/h :-) Po nasazení talonů nezapomeňte změnit odklon zadních kol - budou hodně ven, je potřeba je mít ale naopak, dovnitř, zhruba 2,5 stupně. Lépe se pak vyjíždějí zatáčky.

Talony se po čase ukázaly jako nevyhovující na pořádný terén. Ne že by nezabírala, ale jsou spíše superstabilní než supergripové. Hlavně na trávě mi přišlo, že dost podkluzují. Na druhou stranu na asfalt jsou více než vhodná - krásně podkluzují a po dešti je to úplný drift ;-) Nyní jezdím na gumách Switch od firmy Proline. Jsou hodně podobné originálu, ale mají lepší přilnavost, alespoň na klasické šotoline, ale i na trávníku to není vůbec špatné.

Dalším testem byla kola Axial Beadlock 2.2 spolu s gumou od firmy Proline, Badlands 2.2. Kola samotná jsou fantastická. Žádné lepení, gumu udrží i na 3článku LiPo. S gumou to bylo horší. Sice byla parádně vysoká, ale tím auto strašně plavalo. O nafukování nemluvě. Použít se dají na dvoučlánek, ale na 3S ani omylem, při maximální rychlosti jsem jel asi tak po 1cm šírce pneu. Shrnuto a podtrženo - kola ok, pneu naprosto nevhodné, jsou spíše na crawlení.

Žádná z 1/10 kol mě dostatečně nepřesvědčila, abych u nich zůstal. Proto jsem se rozhodl jít cestou 1/8 kol spolu s redukcemi od firmy AKA. Výsledek? Fantastický. Redukce padnou jak ulité a drží bez jakéhokoliv problému. Nezapomeňte použít lepidlo na šrouby při upevňování redukcí! Kol a gum ve velikosti 1/8 je opravdu hodně. Jejich velká výhoda tkví hlavně v tom, že mají velký vnitřní disk, ale pneu je mnohem nižší. Ve výsledku vyvážená kola vůbec nehážou, auto na gumě neplave (jako např. u Badlands 2.2) a díky tvrdší směsi mi přijde i jízda dravější. Směs si samozřejmě můžete zvolit sami, já teď testuji CityBlock od AKA, střední směs.

Pokud jste se Slashem na začátku a rozhodujete se, která kola a gumy pořídit, aby došlo k lepším jízdním vlastnostem, zrychlení auta jako takového, jděte rovnou cestou 1/8 redukcí. Ušetříte si spoustu starostí, o financích nemluvě. Ale pozor, rozhodně se tím nezříkám originálních gum a kol. Ta jsou po 1/8 hned na druhém místě. Soudruzi ze Traxxasu to vůbec nemají v základu špatně vymyšlené. Minimálně na trénink a bashing postačí. Směs je poněkud tvrdší, ale to přeci všichni na začátku chtějí, aby jim gumy vydržely co nejdéle.

Jiné šasi

Slash má celkem vysoko položené těžiště, v jehož důsledku se často překlápí. Po delší době jsem se rozhodl provést upgrade i v této oblasti. Ve finále jsem vybral a koupil šasi od firmy ThunderTech, typ Outlaw. Podvozek je pak vlastně zarovnán do jedné roviny, odpadá použití předního a zadního skidplatu. Pravda, cena není nejlevnejší, vychází to na něco kolem Kč 2200,-... ale vážení, domnívám se, že lepší podvozek neexistuje. Hned při první jízdě cítíte, že překlápění je z 95% pryč a celkový pocit z jízdy je mnohem lepší. Existuje ještě jedna varianta snížení podvozku, a to od firmy STRC. Musíte ale koupit šasi na Rustlera.

Zvodotěsnění regulátoru

Je více způsobů, jak zvodotěšnit elektroniku v autě. Pominu dočasné zvodotěsnění jako např. nafukovací balónek a přejdu rovnou k trvalým způsobům. Základ je v použití tzv. tekuté elektrikářské pásky. Názvů je více, hledejte buď Plasti Dip nebo Liquid Electrical Tape. Jeden produkt je hustší a k potření elektroniky ho musíte více rozpatlat. Druhý je tekutější a přímo v plechovce je již integrovaný štěteček. Oba způsoby fungují výborně. Regl jsem nakonec zvodotěsnil první variantou a otestoval ve skleničce plné vody. Regl šlape jako hodinky.

Řetězy pro jízdu na sněhu

Po čase mě napadlo vyrobit na zimu pořádné řetězy. Návod snad není ani moc potřeba, spíš šlo o materiál. Nakonec stačil obyčejný řetěz z Hornbachu, 50 Kč/metr. Nejdříve je nutné vyrobit dva dlouhé "pruhy", které budou tvořit lem řetězů po obvodu. Dále je nutné zhotovit pásky, které jdou přes samotnou gumu. Doporučuji vše spočítat do posledního článku, aby pásky vyšly souměrně. U mých kol jsou boční pruhy o 32 článcích, pásky mají článků 8. K sestavování stačí dvoje kleště, oboje s ostřejší špičkou, takže žádné kombinačky. Vše klidně spojte až na jeden boční pás. Řetěz půjde snadno nandat i takto, stačí mít jen šikovné prsty :-) V galerii jsou referenční fotky mých řetězů s 8 a 16 pásky a další fotky, ze kterých lze brát inspiraci. Na poslední fotce je jasně vidět, kde se celý řetěz rozpojuje.

Olej v tlumičích

Originální olej je dost řídký - 30WT. Nejdříve jsem zkusil 45WT vepředu a 50WT vzadu. Bylo to mnohem lepší, ale nakonec jsem přešel na 50WT a 60WT. Vracení pružin jsem ztvrdil o nějakou tu podložku. Je nutné podotknout, že neexistuje univerzální nastavení, protože každá dráha je jiná. Jak povrchově, tak technicky. Ale orientačně - vepředu mám 1 velkou podložku, vzadu 1 a 3/4.

Podlepení kastle

Originální kastle je dostatečně tuhá, nicméně při větších havárkách se může stát, že začne praskat nebo se natrhne. Kastle ze Slashe 4x4 je podstatně křehčí a tam je podlepení více než vhodné. Pokud kastli podlepíte, ušetříte si dodatečné náklady na novou kastli. Nepodceňujte to. A čím podlepit? Buď páskou od firmy TESA, je černá a je podobná kobercové. Ale MNOHEM více lepí. Nebo se prodávají jiné, podobné, s vlákny, které splní účel podobně. Kdybych o podlepování kastlí věděl dříve, nemusel bych je teď lepit, když už jsou popraskané. Ale i v této fázi je podlepení z obou stran zachrání.

4. Galerie

Nové zástěrky

Auto Auto Auto Auto Auto Auto

Nové šasi

Auto Auto Auto Auto Auto Auto

Téměř po rozbalení

Auto Auto Auto

Ježdění s bordelkrytem

Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto

Prach a zástěrky

Auto Auto Auto

Nová kola - talony

Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto

Světla

Auto Auto Auto

1/8 kola s redukcemi AKA

Auto Auto Auto Auto Auto

Řetězy

Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto Auto

Pár videí mám už i na Youtoube:

http://youtube.com/scarab82