CopterX 450SE V2

  1. Úvod
  2. Jak začít
  3. Co koupit a proč
  4. Tipy a co budete potřebovat
  5. Oblíbené eshopy a kamenné prodejny
  6. Galerie
  7. Co už s mým netvorem umím :-)
  8. Heli prodána

1. Úvodem

Vrtulník mám od března 2008. Jedná se opravdu o naprostého klona známého vrtulníku T-Rex 450 SE V2. Použitý materiál se v některých ohledech liší, ale není to žádná velká závada. Prozatím jediné, na co jsem opravdu narazil, byla 2 vadná ložiska. Rachtala jak blázen, okamžitě jsem je vyměnil za originály z T-Rexe.

Předem bych rád upozornil všechny případné zájemce-vrtulníkáře, že létat s vrtulníkem není žádná sranda. Je potřeba neskutečná trpělivost a taky notná dávka výdrže. Že je to koníček, který se může slušně prodražit, to snad už víte. Pokud ne, je na čase si tuto skutečnost uvědomit a připsat pár čísel. Při drobné nehodě vás to bude stát 1000 Kč, při větší 2000 Kč, při střední 5000 Kč a při těžkém sešrotování 10000 Kč. U poslední možnosti je lepší koupit rovnou celého draka (= holý vrtulník bez elektroniky) a z havarovaného mít náhradní díly.

Dále bych vás rád upozornil, že pokud máte zato, že RTF verze znamená opravdu ready-to-fly, tedy připraveno k letu... tak jste dost na omylu. Setkal jsem se s lidmi, kteří opravdu měli za to, že přijdou domů, vybalí vrtulník, nabijou baterky do vysílače, pohonné aku do modelu a už vesele lítají. Tak takhle vážně ne :-) RTF v tomto případě znamená pouze jednu věc - všechny komponenty nutné ke vzlétnutí už jsou uvnitř modelu, ale je nutné je nastavit a překontrolovat. A to není z fleku až zas tak jednoduché.

2. Jak začít

Pokud začínáte s vrtulníky téměř od píky, jako já, budou se vám určitě hodit následující rady. Já jsem osobně prošel jen jedním dvourotorem - Lama V4. Pro začátek to byla skvělá sranda, ale jak už to bývá, člověk dostane chuť na něco ostřejšího, "opravdového", kde pocítí sílu jednorotorového vrtulníku.

Dodaný vrtulník musíte nejprve osadit veškerou elektronikou, tj. servy (3 na cyklice, 1 pro vrtulku), přijímačem a gyrem. Pak následuje ta těžší část, neboli nastavování. Je třeba vypnout řemen pohánějící zadní vrtulku, nastavit ramena serv, úhel náběhu listů, vyvážit lísty, pádla, kompletně zkontrolovat a VELMI PEČLIVĚ nastavit samotnou rotorovou hlavu atd. Veškeré informace nutné k nastavení najdete ve videích od Boba s přezdívkou "Finless". Videa lze stáhnout pouze po registraci.

3. Co koupit a proč

Simulátor

Jednou z naprosto nezbytných věcí, které budete potřebovat, je simulátor. Nemluvím o něčem, co zadarmo stáhnete na internetu, ale o kvalitním a profesionálním simulátoru, do kterého se dají později stáhnout další modely, lokality a opravy samotného programu. Najde-li se nějaký chytrák, co bude tvrdit, že přeci nemá olšový ruce a zvládne to bez simu... tak mu rovnou říkám: nezvládneš to, budeš platit jednu opravu za druhou. Ale tak pokud na to někdo má, nejen finančně, ale i ty nervy stále něco opravovat... Nejrozšířenější na trhu jsou asi Phoenix, G4.5 a Reflex. Používám Phoenix a jsem naprosto spokojen. Nebudu se pouštět do polemiky, který z těchto třech vyjmenovaných je horší a lepší, protože podle mě je to buřt. Důležité je, aby se choval model na PC relativně reálně, a to umí každý z nich. Phoenix by měl být při příští aktualizaci počeštěn (psáno 8. prosince 2008), jde o můj výtvor a doufejme, že i zdařilý :-)

2.4 GHz vysílačka

Nikomu nevnucuji, aby šel rozhodně jen a jen do pásma 2.4 GHz, ale dovoluji si tvrdit, že má tak nesporné výhody, že se to vážně vyplatí. Pokud někdo neví, o co jde... 2.4 GHz je digitální pásmo, kde také běží bezdrátový internet. NE, nekoušou se navzájem, vše běží bez problémů. V čem je ta skvělá výhoda? Nulové rušení. Nestane se, aby byl někdo na stejném kanálu. Proč a jak zde zase uvádět nebudu, mrkněte se na Google. Zkrátka a jednoduše. U vrtulníku si modelář nemůže dovolit jakékoliv rušení, protože ztráta signálu byť jen na 1 vteřinu může být katastrofická. Investice je samozřejmě o něco vyšší, ale já zase opakuju, tady se nevyplatí šetřit. Samotná frekvence 2.4 GHz ale nestačí, vysílačka by měla mít i displej, kde si nastavíte křivky, přepínače, stopky, uložíte model do paměti...

Elektronika

Komponenty, na kterých jsem začínal:

V současnosti jsem již vyměnil regulátor za Scorpion Commander 15v 60A LBEC Heli ESC. Také přišel nový motor Scorpion HK-2221-8 V2. Původní motor a regl bohatě stačí na základní létání, pravděpodobně i na akrobacii. Háček byl v tom, že původní regl se trochu přehříval. Po výměně pasivního chladiče za větší se situace o mnoho zlepšila, nicméně já jsem maximalista, takže jsem pořídil nový regl a k tomu rovnou výkonnější motor. Uvedený Scorpion má 475W ;-) Chcete-li Rolls-Royce mezi regulátory, kupte si Jazz 40-6-18.

4. Tipy, triky apod.

  1. všechny šroubky jdoucí do kovu vymontujte a zalepte lepidlem na šrouby; VŠECHNY!
  2. kupte si kleště na kloubové koncovky, zas tak drahé nejsou a vyplatí se
  3. kupte si měřák úhlu náběhu listů nebo lépe rovnou dva
  4. kupte si nástroj na rozšiřování koncovek pro klouby
  5. nechte si vrtulník zalétnout někým zkušenějším
  6. pokud se vám při letu cokoliv nezdá, okamžitě přistaňte a vrtulník důkladně prohlédněte
  7. trénujte, trénujte, trénujte na simulátoru a pak teprve létejte

5. Oblíbené eshopy a kamenné prodejny

České

Zahraniční

Galerie

Časem nafotím lepší fotky...

Fotka Fotka Fotka Fotka
Fotka Fotka Fotka Fotka
Fotka Fotka Fotka Fotka
Fotka Fotka

 

 

 

Jaké techniky zvládám

Ve svých dovednostech následuji IRCHA praktiky přeložené Zděnkem Zvědělíkem. Dokument v PDF formátu si můžete stáhnout přímo na jeho stránkách. Prakticky vzato mám za sebou první úroveň.

Březen 2009 - helina prodána

Přes zimu jsem dospěl k názoru, že si létání s vrtulníkem až zas tak moc neužívám + často stojí v polici. Navíc se bojím případných havárek, které bý nebyly zrovna levné ;-) I když jsem zvládnul osmičky a havárka zatím žádná, rozhodl jsem se, že heli půjde z domu a místo ní se vrátím k autům. U letadel ale zůstávám. Konec dobrý, všechno dobré :-)